Co se smí a nesmí umístit na billboardy, budovy a dopravní prostředky po novele zákona

Pravní limity venkovní reklamy v České republice podléhají komplexní regulaci, která se prolíná třemi klíčovými zákony: Zákonem o regulaci reklamy (č. 40/1995 Sb.)Zákonem o pozemních komunikacích (č. 13/1997 Sb.) a Stavebním zákonem (č. 183/2006 Sb.). Nedávné novely a navazující místní nařízení, zejména v Praze a dalších velkých městech, významně zpřísnily podmínky pro umisťování reklamy, a to jak z důvodu bezpečnosti silničního provozu, tak kvůli boji proti tzv. vizuálnímu smogu.

Tento článek podrobně rozebírá, co se smí a nesmí umístit na billboardy, budovy a dopravní prostředky, a to se zvláštním zřetelem k aktuálním legislativním změnám.


1. Regulace reklamy podél pozemních komunikací (Billboardy)

Nejvýraznější a nejdiskutovanější oblastí regulace je umisťování velkoplošné reklamy u silnic. Cílem je primárně bezpečnost silničního provozu, jelikož reklama odvádí pozornost řidičů a může představovat pevnou překážku.

Klíčové změny v Zákoně o pozemních komunikacích

Zásadní omezení vstoupilo v platnost již v roce 2017 a jeho vymáhání bylo posíleno novelami, zejména od roku 2024, které zefektivňují odstraňování nelegální reklamy.

Co je zakázáno umístit:

  • Dálnice (D) a Silnice I. třídy (I/): Úplný zákaz reklamních zařízení v silničním ochranném pásmu mimo souvisle zastavěné území obcí.
    • U dálnic: Reklama viditelná z dálnice nesmí být v pásmu do 250 metrů od osy vozovky (původní ochranné pásmo bylo 100 m).
    • U silnic I. třídy: Zákaz platí v pásmu do 50 metrů od osy vozovky.
  • Mosty: Zákaz se vztahuje i na reklamu umístěnou na mostních konstrukcích v ochranném pásmu.
  • Nelegální reklama (Novela 2024): Novela zákona o pozemních komunikacích z roku 2024 přenesla povinnost zabývat se nelegálně umístěnými reklamními plochami ze silničních správních úřadů přímo na vlastníky pozemní komunikace (stát, kraje, obce). To má vést k rychlejšímu a účinnějšímu odstraňování nelegálních poutačů.

Výjimky ze zákazu:

  • Provozovny v ochranném pásmu: Povolena je pouze reklama, která slouží k označení provozovny, jež se nachází v silničním ochranném pásmu, a to ve vzdálenosti do 200 metrů od reklamního zařízení.
  • Reklama v obcích: Zákaz se primárně týká úseků mimo souvisle zastavěné území obcí. Uvnitř obcí je regulace přísná, ale primárně řízená místními nařízeními.
  • Označení prodeje/pronájmu: Na nemovitosti lze umístit označení informující o prodeji či pronájmu této nemovitosti, které však nesmí splňovat znaky nelegální stavby.

2. Regulace reklamy na budovách (Vizuální smog a památková ochrana)

Reklama umístěná na budovách a ve veřejném prostoru je regulována zejména z hlediska stavebního práva a ochrany památek a krajinného rázu.

Stavební zákon a reklama

Stavební zákon rozlišuje mezi:

  1. Stavba pro reklamu: Konstrukce, která primárně slouží k reklamním účelům a vyžaduje územní rozhodnutí a často i stavební povolení (např. velkoplošné billboardy, reklamní pylony). Zařízení s plochou větší než 8 m² ve volné krajině vyžaduje obě povolení.
  2. Zařízení pro reklamu: Menší informační a reklamní panely do určité velikosti, které sice nejsou stavbou, ale jejich umístění se také řídí místními regulacemi a památkovou ochranou.
  • Fasádní reklama: Reklamní bannery, plachty nebo velkoplošné polepy, které zakrývají fasády, jsou velmi přísně regulovány.
    • Trvalá reklama: Považuje se za změnu stavby a musí být v souladu se stavebními předpisy a územním plánem.
    • Dočasná reklama: Plachty na lešení jsou povoleny pouze po dobu nezbytně nutnou k provádění stavebních prací.

Místní nařízení obcí (Boj proti vizuálnímu smogu)

Obce a města mohou na základě Zákona o regulaci reklamy a svých přenesených pravomocí vydávat nařízení, která jdou nad rámec celostátní legislativy a cílí na omezení vizuálního smogu.

  • Příklad Praha (Účinnost 2024):Nařízení hl. m. Prahy o reklamě významně rozšířilo svou působnost a stanovilo tři pásma odlišné regulace, kde platí plošný zákaz určitých typů reklamních médií na veřejně přístupných místech mimo provozovny (např. volně stojící A-stojany, reklamní koše, textilní plachty, letáky šířené vůči neznámému adresátovi).
    • Památková rezervace (např. centrum): Platí nejpřísnější omezení a zákaz mnoha typů médií.
    • Památkové zóny: Mírnější podmínky, ale stále značně omezující.
    • Ostatní území: Základní omezení.
  • Provozovny: I v přísně regulovaných zónách má živnostník nárok na viditelné označení provozovny (firma, jméno, IČ), ale i zde jsou často stanoveny limity na velikost, styl a použité materiály, aby byla zachována architektonická harmonie.

3. Regulace reklamy na dopravních prostředcích

Reklama umístěná na vozidlech (autobusy, tramvaje, vlaky, soukromé vozy) podléhá jak obecným pravidlům Zákona o regulaci reklamy, tak Zákonu o provozu na pozemních komunikacích.

Zásady umisťování reklamy na vozidlech:

  1. Bezpečnost provozu: Reklama nesmí zakrývat osvětlení, SPZ, homologační značky, registrační značky, ani bránit řidiči ve výhledu.
  2. Osvětlení a reflexe: Reklama nesmí používat reflexní materiály ani světla, která by mohla zmást ostatní účastníky provozu, imitovat dopravní značení nebo oslňovat.
  3. Povinné náležitosti: Zejména u vozidel MHD musí být reklama řešena tak, aby nebránila čitelnosti povinných informací (např. číslo linky, cílová stanice).

V případě celopolepů vozidel (tramvaje, autobusy) je nutné dodržet technické parametry polepů (např. perforovaná fólie na oknech musí splňovat normy průhlednosti), aby nedošlo k ohrožení cestujících a řidiče.


4. Obecné etické a obsahové limity reklamy

Kromě omezení plynoucích z umístění a technických parametrů se veškerá venkovní reklama musí řídit obecnými pravidly obsahu stanovenými Zákonem o regulaci reklamy.

Co se nesmí umístit na reklamu:

  • Klamavá reklama: Informace musí být pravdivé a nesmí uvádět spotřebitele v omyl.
  • Skrytá reklama: Musí být jasné, že se jedná o reklamní sdělení.
  • Využívání strachu a násilí: Zákaz podpory chování poškozujícího zdraví nebo ohrožujícího bezpečnost.
  • Reklama na alkohol a tabák: Platí zde zvláštní, velmi přísná pravidla (např. varování, zákaz cílení na nezletilé).
  • Nezletilé osoby: Reklama nesmí podporovat chování ohrožující psychický nebo morální vývoj dětí, využívat jejich důvěry vůči dospělým, nebo je nevhodným způsobem ukazovat v nebezpečných situacích.
  • Politické přesvědčení: Reklama nesmí napadat politické přesvědčení.
  • Léčiva a zdravotní pomůcky: Regulace je velmi striktní. Reklama zaměřená na širokou veřejnost musí být formulována tak, aby bylo zřejmé, že jde o humánní léčivý přípravek, a musí obsahovat jeho název uvedený v registraci. Novelizace se v tomto směru diskutuje (rok 2024/2025) s cílem rozlišit mezi reklamní a osvětovou/informační komunikací, což by mohlo rozšířit možnosti zdravotní osvěty.

Sankce za porušení

Za porušení Zákona o regulaci reklamy lze ve správním řízení uložit pokutu až do výše 2 000 000 Kč, v případě některých závažných přestupků až do 5 000 000 Kč. Za šíření zakázané reklamy na místní úrovni (např. v Praze) lze uložit pokutu do 10 000 Kč příkazem na místě.


Etika a transparentnost

Právní limity venkovní reklamy v ČR jasně směřují k omezení vizuálního smogu a zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Pro provozovatele reklamy to znamená nutnost maximální transparentnosti a souladu s trojicí klíčových zákonů a místních nařízení. Zejména novely posilující vymáhání pravidel u silnic a zpřísnění regulace v památkových zónách by měly vést k čistšímu a bezpečnějšímu veřejnému prostoru. Firmy by měly vždy ověřit legálnost a soulad s pravidly u každé reklamní plochy, aby se vyhnuly vysokým pokutám a nákladům na nucené odstranění zařízení.

  • Podobné články

    • 103 views
    E-commerce bez hranic: Praktický průvodce expanzí do Německa

    Německo, ekonomická velmoc Evropy, představuje pro e-commerce hráče nesmírně lákavý, ale zároveň velmi náročný trh. S největším objemem online obchodu v Evropě a vysokou kupní silou nabízí obrovský potenciál pro…

    • 106 views
    Jak poznat kvalitního českého influencera a navázat spolupráci: Průvodce pro značky a firmy

    Influencer marketing se v České republice stal nedílnou součástí marketingových strategií a nabízí značkám jedinečnou možnost, jak oslovit cílovou skupinu autentickým a důvěryhodným způsobem. Klíčem k úspěchu je však správný…